Influencer sang

Jeg blev født i den glade IT tid
Og det gav job, gør mig berømt, gør mega gavn
I den analoge tid var jeg bare en lille ukendt l…
På de sociale medier shiner jeg nu vildt og stort.
Men altså, hør lige her hvad jeg risikerer:
shitstorme på mit eget kære sociale site, hør lige her
hvad en negativ person skriver om influencere og det er ikke nice :

Influencer,- influerer, infiltrerer, inficerer, intimiderer.
Min inner zone indkapsles, indhentes hvorsomhelst, jeg involveres lydløst i det univers.
Det finder vej til mig uden at være inviteret ind. For har jeg været der en eneste gang før, så spores jeg, det finder selv vej til mig.
Men jeg kan jo selv bestemme om jeg vil følge strømmen.
Kan jeg ?
Jeg vil gerne være lige så smuk, lige så succesrig og opskriften er jo lige her:
følg mig, det koster kun ganske lidt og dette middel er et mirakel- se på mig, så smuk, kendt og snart berømt !
Det kan du også blive, bare du følger mig og gør som jeg.
Og dét gør jeg !
Influencer Influenza

Folkemøde: Smid din mobil i åen

Ved broen over Kampeløkke Å, der løber gennem Allinge, byen Folkemødet på Bornholm finder sted i, er der et skilt med et forslag til en meget nyttig aktivitet.

Vi ved ikke hvor mange der har prøvet denne lille leg, men med antallet af gnistrende mobiler på Folkemødet burde der være rigelige muligheder.

Analogiseringsstyrelsen hylder skaberen, forfatter Lars Holmsted, der står bag initiativet og opfordrer til at han sætter tilsvarende skilte op, f.eks. ved Storebælt eller Øresund, alternativt udvider med alle havne, hvor man så kan konkurrere om, hvor længe man kan se ens telefon lyse, mens den synker til bunds.

I dag er hele verden nummereret….

I 1970 lavede popsangeren Gert Günther sangen ‘I dag er hele verden nummereret‘, muligvis inspireret af indførslen af CPR-numre, også kaldet ‘person-numre’, der blev indført i Danmark i 1968. Med personnumre begyndte Danmark at blive til den register- og data-stat, den er i dag.
Da undertegnede voksede op i 70erne og 80erne, var der generel enighed om at personnummeret var meget privat: Man lærte det udenad og skulle ikke bare dele ud af det til hvem som helst, især ikke de sidste fire cifre.
Det kom blandt andet bankerne til at lave om på, da deres computersystemer var indrettet til, at samtlige 10 cifre i personnummeret skulle tastes ind, før man f.eks kunne få at vide hvad der stod på ens konto.
Siden dengang er personnummeret gået ned af bakke som ‘unik identifikator’ – i dag har vi MitID og meget andet, men samtlige borgere i Danmark har stadig 10 cifre, der bor indeni MitID og som følger os overalt, slæbende en stadigt længere hale af data efter sig.

Klik på billedet for at lytte:
Gert Günther, popmusiker og manden bag sangen 'Idag er hele verden nummereret'

Bertel Haarder i det digitale helvede?

Bertel Harder ved godt, han selv er er medvirkende i meget af det, han er ked af nu.

‘Jeg er ikke maskinstormer. Jeg er stolt over, at Danmark er et af verdens mest digitaliserede samfund. Langt foran Tyskland. Som undervisningsminister ivrede jeg for it i undervisningen’

Ja, det gjorde han, og det endte med PC-kørekort og brug af Google og Microsoft, desværre.
Men han så også gerne et mere simpelt samfund nu – mindre computer, mere menneske og måske også et sted, hvor der var bedre plads til kontant betaling i foreninger?

‘Er der nogen, der for alvor har gennemtænkt og evalueret fordele og ulemper ved det elektroniske helvede, vi på mange måder har omdannet vores samfund til?
Hvorfor skal vi forbitre tilværelsen for foreningslivet, virksomhederne og de sociale institutioner af hensyn til datasikkerheden?
Kan vi ikke bekæmpe hvidvask uden de ulemper og personaleudvidelser, der påføres bankerne, foreningerne og mange andre?’.


Og så savner han den ‘personlige betjening’ som vore banker – og staten – skyer som pesten:

‘Vore servicevirksomheder digitaliserer på livet løs, og godt for det. Men kunne det tænkes, at de også gjorde enkelhed og forståelighed til en konkurrenceparameter?
Hvornår finder de ud af at tilbyde manuel og personlig betjening, hvis man er villig til at betale for det? Så man igen kan få en person i røret, når man vil bestille en ydelse?’


Så langt så godt. Men han skriver også: ‘Vi har heldigvis gjort det muligt at fravælge elektronisk kommunikation med det offentlige’
Og det er jo en sandhed med modifikationer, i et samfund, der konstant kræver mitID og login og hvor vi har afskaffet postvæsenet – af hensyn til ‘konsulentnørderne og Finansministeriets Regnedrenge’….
Måske er det ikke for sent at se mod det Tyskland, som Bertel Harder hidtil har troet han var foran? 

Læs hans kommentar her: https://www.berlingske.dk/kommentatorer/bertel-haarder-kalder-vores-samfund-et-elektronisk-helvede-han-savner-det-menneskelige-moede

NAVER: Sømmer telefonen fast til væggen og tager ud i verden i 3 år

TV2 Bornholm har talt med den brave Marius Nordin Mogensen, der skal følge en gammel europæisk tradition som rejsende håndværker – tre år og en dag skal den bornholmske tømrersvend på valsen – uden telefon eller anden elektronik.
Før afgang bliver der slået et søm i gennem smartphonen. Den skal ikke med.

Analogiseringsstyrelsen ønsker ham held og lykke og god tur!

Se indslaget her: https://www.tv2bornholm.dk/marius-slaar-soem-i-telefonen-og-tager-tre-aar-og-en-dag-paa-valsen

Fuldmægtig: Få et analogt beredskab!

Fuldmægtig Kjærulff har skrevet en kort klumme I ‘FRIVILLIG | Beredskab NR. 2 | 2026‘ under overskriften: Har du en analog backup?

Læs den her: https://frivillig.beredskab.dk/p/frivillig/nr-2-2026/r/5/8-9/8141/2164296

Utopisk nyhed: regeringsflertal indgår analog pagt

Utopisk nyhed:  Den nye syvkløverregering har som sit første politiske udspil lanceret “den analoge pagt”, en 4-års plan for en omfattende analogisering af hhv. den offentlige forvaltning, uddannelsessektoren, samt kultur-, sport-, turisme- og fritidsområderne. Forskning, industri, erhverv og forsvar er i mindre grad omfattet af planen, men også her forventes gennemgribende analoge reformer.

Analogisering er en lavthængende frugt“, udtaler statsministeren, “med et snuptag kan vi øge læring, produktivitet, trivsel, sundhed, bæredygtighed og ikke mindst styrke vores suverænitet. Men det betyder selvfølgelig ikke, at vi skal analogisere med hovedet under armen, det siger sig selv”, udtaler hun.

Initiativet vil blive ledt af den nye analogiseringsminister, der med støtte fra en bred koalition af eksperter, forventer at rulle de første konkrete initiativer ud, allerede i efteråret 2026. “Vi glæder os til at komme i arbejdstøjet“, udtaler den nye minister, og bemærker: “vi har fået et stærk mandat, som vi skylder borgerne at bygge sund og visionær politik på – og ikke mindst: konkrete, praktiske og brugbare resultater“.

Ringbind med den analoge pagt

STEM ANALOGT!

Det trækker angiveligt op til folketingsvalg og Analogiseringsstyrelsen vil gerne opfordre til, at hovedtemaet bliver menneskets plads i en verden, der alt for længe har siddet fast i en stivnet, ineffektiv digital nostalgi og ikke set de enorme potentialer i det analoge. Gøres der ikke noget, efterlades Danmark på perronen mens fremtidens tog suser forbi.
Derfor:

GØR NOGET SELV!
Du kan downloade vores valgplakater, printe og lave din egen valgkamp!
NB:
Brugsrettigheder: Alle valgplakater må distribueres frit og på et hvilket som helst (analogt eller digitalt) medie man måtte have lyst til. Så længe det sker i plakatens og Analogiseringsstyrelsens ånd. Vi er selvklart ikke ansvarlige for analoge ophæng, påklistringer, tatoveringer osv.

https://analogist.dk/wp-content/uploads/2019/05/plakat3.pdf

https://analogist.dk/wp-content/uploads/2019/05/plakat_5.pdf

 

Om forskellene mellem analoge og digitale teknologier

Det handler i følge Einer Duenger Bøhn, i bogen “Teknologiens Filosofi“, om forskellene mellem kontinuerligt kodet og diskret kodet information.
Men består vores hjerner af kontinuerlig eller diskret information? Kan hjerner simuleres digitalt? Einer anbefaler os at tjekke Freeman Dyson for at få svar på det: Are Brains analog or Digital?