Luftballoner, frenologi og postdigitalisme
I en artikel fra 2014 beskriver Florian Cramer hvordan postdigitalisme er et
…perspektiv på digital informationsteknologi, som ikke længere fokuserer på teknisk innovation eller forbedring, men i stedet afviser den slags tekno-positivistiske innovationsfortællinger, eksemplificeret af medier som Wired magazine, Ray Kurzweils Google-sponsorerede singularitetsbevægelse og selvfølgelig Silicon Valley.*
Et godt eksempel på postdigital refleksion, er Lasse Winther Jensens kronik “Efter internettet” i denne uges udgave af Weekendavisen:
I fremtiden – ikke en fjern fremtid, men om ti år eller fem – vil folk huske internettet som en kortvarig og dum dille, ligesom frenologi eller luftballoner. De vil nok stadig bruge computernetværker til at sende mails eller administrere deres bankkonto, men de netværker vil ikke være stedet, hvor kultur og politik finder sted…for indeværende vælger jeg at tro fuldt og fast på, at vi i 2025 begynder at vende tilbage til en mere bevidst, menneskelig og meningsfuld brug af vores tid. Den næste avantgarde er lige om hjørnet.
*jourhavendes oversættelse
P.S. The dead internet theory: “The internet feels empty and devoid of people…it’s like a hot air balloon with nothing inside.”