Pædagogisk analogiseringsforskning
Hvordan kan man begrunde og tilrettelægge et undervisningsforløb, der reducerer brugen af digitale devices, og hvilke praktiske
erfaringer vil et sådant forløb føre med sig?
Det spørgsmål stiller Philip Larsen i en forskningsartikel i Danish Journal of Education Studies.
Fra resuméet:
I den forbindelse søger jeg at vise, hvordan undervisere selv kan arbejde med at minimere digital støj i undervisningen gennem konkrete tiltag. Samtidig supplerer og diskuterer jeg mine betragtninger i lyset af materialet fra et efterfølgende fokusgruppeinterview, hvor jeg inviterede en række studerende til at dele deres oplevelser af forløbet. Her optræder de studerende som kritisk valideringsfællesskab, der fremhæver styrker, svagheder og blinde vinkler i arbejdet med at minimere digital støj i universitetsundervisningen.
Larsen, Philip. “Digitale distraktioner på videregående uddannelser?: Erfaringer fra en pædagogisk undervisningsintervention.” Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab // Danish Journal of Education Studies 3, no. 1 (June 25, 2024). https://doi.org/10.7146/djes.v3i1.136959