Analog August på Virup Skolen

Sidste måned var alle skærme bandlyst i undervisningen på Virupskolen lidt nord for Aarhus – artikel på folkeskolen.dk

Det siger skolens lærere om analog august

Samlet set har den analoge periode medført både udfordringer og nye muligheder for lærerne, med en øget fokus på fysiske materialer og aktiviteter.

Øget forberedelsestid: Mange nævner, at der har været behov for ekstra tid til at forberede fysiske materialer og printe opgaver. Dette har gjort forberedelsen mere tidskrævende.

Mere kopiering og print: Der har været en markant stigning i brugen af kopimaskiner og printning af materialer, hvilket har været en ny udfordring for mange.

Begrænset skærmbrug: For de yngste klasser, hvor skærmbrug allerede var begrænset, har den analoge periode ikke medført store ændringer i planlægningen.

Øget fokus på fysiske aktiviteter: Flere har integreret mere bevægelse og udendørs aktiviteter i undervisningen, hvilket har krævet en anderledes tilgang til planlægningen.

Højtlæsning og fysiske bøger: Der har været en øget brug af højtlæsning og fysiske bøger, især i de yngste klasser, som en erstatning for digitale materialer.

Professionel udfordring: Nogle har oplevet perioden som en positiv professionel udfordring, der har tvunget dem til at tænke kreativt og nytænke deres undervisningsmetoder.

Ingen væsentlige ændringer: Flere nævner, at perioden ikke har påvirket deres planlægning betydeligt, da de allerede arbejdede analogt eller havde begrænset skærmbrug.

Mere nærvær og færre konflikter: Flere nævner, at man har oplevet et større nærvær i forholdet lærer-elev og elev-elev. Der er også flere, som bemærker, at der har været færre konflikter.

Kilde: Skoleleder Martin Christensens undersøgelse